De Hoop brengt een boodschap

15/11/’21
Riccardo Federico speelt al drie jaar bij Tutti Fratelli. Binnenkort staat hij opnieuw op de planken als het personage Sjarel in de De Hoop. Dit spel van de zee is een muzikale vertelling die verhaalt over rijken die rijker worden, een woekerend virus en mannen die de wilde zee trotseren voor een beter leven.

Na meerdere malen te zijn uitgesteld en een première zonder publiek, verschijnt De Hoop eindelijk voor een echt publiek in De Roma op 3/12.

Wat betekent Tutti Fratelli voor jou?
Tutti Fratelli betekent voor mij warmte, liefde en meer zelfvertrouwen krijgen. Er wordt een echt familiegevoel gecreëerd, zelf ben ik van Italiaanse afkomst en voor mij is familie erg belangrijk. Ik gebruik steeds de metafoor dat ik vroeger eigenlijk een trein met een dode locomotief was. Op een bepaald moment ben ik via een vriend bij Tutti Fratelli terechtgekomen, mijn locomotief werd als het ware naar een depot gebracht. Vanaf dat moment werd mijn locomotief stilaan gerestaureerd, in een nieuw jasje gestoken. Het zwart-wit denken waar ik vroeger in vast kon zitten is voor mij verleden tijd geworden dankzij Tutti Fratelli.

Kan je wat meer vertellen over het stuk De Hoop waar je in meespeelt?
Mijn personage heet Sjarel en dat is nogal een brute man. Hij drinkt veel en kan niet van de vrouwen afblijven, maar eigenlijk komt hij al van heel ver. Hierdoor kan ik mezelf wel identificeren met hem, omdat ik het gevoel heb dat ik zelf ook al een hele weg heb afgelegd. Door in De Hoop mee te spelen kan ik mezelf echt verplaatsen in die tijdsgeest en dat vind ik persoonlijk wel erg interessant. De andere acteurs zijn ook fantastisch om mee samen te werken. Stuk voor stuk hebben ze het hart echt wel op de juiste plek. De Hoop is eerst in première gegaan in De Roma zonder publiek, maar zelfs voor het spelen zonder publiek was ik al erg zenuwachtig. Desondanks kijk ik er nu toch wel naar uit om voor een echt publiek te kunnen spelen, dat geeft mij zelfvertrouwen. Ik zal dan ook wel zenuwachtig zijn, maar eens ik begin te spelen, merk ik zelfs bijna niet meer dat er publiek in de zaal zit.

Waarom moeten mensen komen kijken naar De Hoop?
Omdat het anders is dan “gewoon” theater, eigenlijk zou iedereen gewoon moeten komen kijken vind ik persoonlijk. Bazen die hun werknemers niet goed behandelen, rederijen die geld verdienen op de kap van de gewone mens, dat zijn allemaal zaken die wel actueel zijn. De Hoop brengt een boodschap, het brengt wantoestanden in beeld. De maatschappij wilt geen aandacht schenken aan bepaalde zaken, stukken zoals De Hoop belichten deze net.